Social-kognitiv inlärningsteori
Albert Bandura från Canada är särskilt känd för sin teori om lärande genom observation och imitation. Han gick från ett behavioristiskt synsätt till ett mer kognitivt synsätt. Vid lärande genom observation går individen igenom fyra delprocesser: uppmärksamhet, memorering, efterlikning och motivation. Uppmärksamheten riktas mot det som är intressant. Vidare kräver memoreringen en kognitiv process för att överföra det man ser till minnet. Efterlikningen sker då man försöker återskapa/efterlikna beteendet, vilket kräver korrigering av det egna beteendet. För att individen sak omsätta sin kunskap i handling måste det finnas en positiv förstärkning, motivations- och förstärkningsprocessen. Då vi har en bild av vad vi vill uppnå genom observationen och är nöjda med det vi åstadkommer upplever vi det som förstärkning, det behöver alltså inte komma från andra. Vi kan även få förstärkning genom att se andra bli belönade för samma beteende, ställföreträdande förstärkning.